Välkommen till MAF!

Bilder för förstasidanMalmö Akvarieförening är mötesplatsen för alla akvarieintresserade i regionen. Vi håller möten med intressanta akvarieföredrag varje månad.

Vi anordnar även många andra aktiviteter såsom dagsutflykter till akvarieaffärer i södra Sverige och Danmark, längre resor till akvaristiska attraktioner på kontinenten. Varje år arrangerar vi auktioner och spännande tävlingar med akvaristisk inriktning. Vi har kul samtidigt som vi utvecklar vår hobby.

Läs om hur du blir medlem här.

Inträdet är fritt på våra möten och du är välkommen även om du ännu inte är medlem. Vår möteslokal ligger på Vattenverksvägen 27 på Kirseberg.

Höstauktion söndag 8 oktober 2017

Missa inte att fynda på höstens stora auktion för allt akvarierelaterat! Räkna som vanligt med massor av riktigt fina fynd, men även en del rariteter som drar i väg i pris när köparna bjuder över varandra. Precis som det ska vara på auktion! Förutom auktion finns det möjlighet att sälja och köpa saker till fast pris.

Auktionen hålls som vanligt i Oxie församlingshem, Oxie kyrkoväg 214 i Oxie.  Det kommer precis som tidigare auktioner även att finnas ett fastprisbord där allt möjligt akvarierelaterat kan säljas till ett fast pris. OBS!  Allt försäljningsgods måste förhandsanmälas här på MAFs hemsida.

Mer detaljerad information med tider mm hittar du här.

Klicka  här för att se aktuell lista med förhandsanmält gods. Ny poster tillkommer fram till auktionsstart.

För att förhandsregistrera ditt auktionsgods logga in uppe till höger här på sidan. Gå sedan till  Dina sidor under menyalternativet  Medlemmarnas sidor i menyn till vänster.

Information om hur det går till att sälja på våra auktioner hittar du här.

Du behöver inte vara medlem i MAF för att köpa eller sälja på våra auktioner.

Nya rabatter tilll MAF-medlemmar

Tropisk Fisk & Zoo i Klippan ansluter sig till de som ger fina rabatter till Malmö Akvarieförenings medlemmar. I deras butik för du 10% rabatt på fiskar, växter och tillbehör mot uppvisande av medlemskort i MAF. Alla rabattaffärer och mer info hur det fungerar hittar du här.

Odlingstävlingen

Vi har reviderat reglerna för att göra det enklare och roligare att delta i MAFs odlingstävling. Grundtanken med tävlingen är att sporra till exemplarisk skötsel av våra skyddslingar, vilket ofta leder till fiskar på lekhumör.

Vid varje möte lottas ut ett presentkort à 100 kr vid varje möte (undantaget januarimötet). Med i lottningen är de som anmält någon odling sedan förra presentkortet lottats ut. Skulle inga anmälningar inkomma kvarstår kortet och ökar på potten. Förhoppningen är att detta ska öka uppmärksamheten kring odlingstävlingen och bidra att fler anmäler sina odlingar

Sedan förra året går det bra att att e-posta eller skicka mms med bild på yngel för att anmäla sin odling. Skicka dina bilder till odlingsansvarige (Magnus) eller någon i styrelsen. Du kan också visa Magnus bilder på dina ynglen på ett månadsmöte. Du är med och tävlar om oändlig ära, pokaler, presentkort och en stor burk artemiaägg. Pokaler tillfaller de skickligaste odlarna, men andra priser lottas ut bland de som anmält odlingar så tveka inte att anmäla minsta odling (denna skribent har själv nyss anmält ett gäng guppyyngel).

Kommande aktiviteter

Hösten 2017

12 augusti. Kräftskiva!

Efter ett sommaruppehåll startar vi hösten med vår traditionella kräftskiva hos Marie och Anders i Käglinge för alla medlemmar och vänner. Vid fint väder startar vi redan klockan 16:00 med lite kul aktiviteter utomhus. Vid skyfall börjar vi lite senare. OBS! Förhandsanmälan till Anders på tel. 040-54 53 11 eller 070-973 70 03.

26 augusti. Tropikmässa

Malmö Akvarieförening närvar med en liten monter på Tropikmässan på Slagthuset. Spännande akvariefisk kommer att finnas till försäljning.

14 september. Vilda guppies i Europa

Carsten From Hansen håller ett föredrag "Fangstrejser i Europa". Carsten har rest runt i olika länder i Europa samt Kanarieöarna och fångat guppies och andra akvariefiskar som lever vilt inom Europas gränser. Föredraget hålls på danska.

16 september. Den blå planet

Lördagen den 16 september åker vi tillsammans till den blå planet i Köpenhamn. Mer info kommer på medlemsmötet i september.

8 oktober. Höstauktion

Fynda och hitta arter som normalt inte ses i handeln. Som säljare har du chans att sprida intresset för dina favoritfiskar och dessutom få tillbaka lite av de pengar som du har investerat i din hobby. Så tveka inte, välj ut fisk, räkor och andra djur och växter att sälja och leta igenom dina gömmor i jakt på akvarieprylar du inte behöver längre. Mer info kommer på vår hemsida!

12 oktober. Naturupplevelser längs Pacific Coast Highway

Ordförande Andreas visa bilder från sin reas till USA:s västkust, nationalparker, offentliga akvarium och en av världens nordligaste regnskogar

26 oktober. Medlemsträff på Akvarietjänst

Torsdagen den 26 oktober träffas vi på akvarietjänst för medlemsträff med extraerbjudanden för medlemmar. Vi börjar 18:30.

4 november. Tropikmässa

9 november

Föredragshållare ännu ej bokad. Vi återkommer med information.

17-21 november. Tysklandsresa

Vi gör vår traditionella resa ner till några av världens bästa och största akvarieaffärer nere på kontinenten. Den här gången har vi fått ett riktigt kanonpris av researrangören! Det är alltid superroligt, en härlig gemenskap med massor av skratt, fisksnack, inspiration och akvariefynd på dagarna och för de som önskar nöjen på kvällarna. Vi reser i rymlig modern turistbuss och bor på trevliga hotell. Två av övernattningarna blir i kulturstaden Köln. Därifrån gör vi dagsturer till fantastiska akvarieaffärer i den delen av Tyskland och Belgien. På vägen hem övernattar vi i Hannover och tar de bästa akvarieaffärerna i den regionen. Vi åker från Malmö fredag kväll och kommer hem på tisdagen. Mer preciserat reseprogram kommer inom kort. Antalet platser är begränsat. Häng med, du kommer inte att ångra dig!

14 december. Månadsmöte.

Föredragshållare ännu ej bokad. Vi återkommer med information.

Alla akvarieintresserade är välkomna på våra möten!