Välkommen till MAF!

Bilder för förstasidanMalmö Akvarieförening är mötesplatsen för alla akvarieintresserade i regionen. Vi håller möten med intressanta akvarieföredrag varje månad.

Vi anordnar även många andra aktiviteter såsom dagsutflykter till akvarieaffärer i södra Sverige och Danmark, längre resor till akvaristiska attraktioner på kontinenten. Varje år arrangerar vi auktioner och spännande tävlingar med akvaristisk inriktning. Vi har kul samtidigt som vi utvecklar vår hobby.

Läs om hur du blir medlem här.

Inträdet är fritt på våra möten och du är välkommen även om du ännu inte är medlem. Vår möteslokal ligger på Vattenverksvägen 27 på Kirseberg.

Vårauktion 2016

Länk: UTROPSLISTA stora bilder

Länk: UTROPSLISTA små bilder

Stor akvarieauktion auktion SÖNDAG 6 mars!
Missa inte att fynda på vårens auktion! Auktionen hålls i Oxie församlingshem, Oxie kyrkoväg 214 i Oxie, och vi beräknar att kunna starta ca 11:30. Nytt för denna gång är att det endast kommer att vara levande djur på själva auktionen. Det kommer precis som tidigare auktioner finnas ett fastprisbord där allt möjligt akvarierelaterat kan säljas till ett fast pris. Allt försäljningsgods måste förhandsanmälas här på MAFs hemsida. Länk till förhandsanmälan hittar du på Dina sidor efter att du loggat in/registerat dig uppe i högra hörnet här på hemsidan.

Mer information om auktionen hittar du här.

Lista mer förhandsanmält auktionsgods hittar du här.

Information om hur det går till att sälja på våra auktioner hittar du här.

Du behöver inte vara medlem i MAF för att köpa eller sälja på våra auktioner.

Nya rabatter tilll MAF-medlemmar

Vacker Tass på Mobilia i Malmö ansluter sig till de som ger fina rabatter till Malmö Akvarieförenings medlemmar. I deras butik för du 10% rabatt på akvariefisk mot uppvisande av medlemskort i MAF. Alla rabattaffärer och mer info hur det fungerar hittar du här.

Ny möteslokal från och med mötet 12 mars 2015

Från och med mars månadsmöte den 12 mars huserar MAF i en ny och mycket bättre möteslokal. Föreningen har på senare år vuxit ur lokalen på Branteviksgatan och det har flera gånger hänt att besökare fått stå i brist på sittplatser på välbesökta föredrag. Nu löser vi detta med en ny, större och bättre lokal! Från och med mötet den 12/3 är vi i nya lokalen på Vattenverksvägen 27 på Kirseberg, Brf Sköldens fritidslokal. Buss 4 stannar utanför, hållplatsen heter Kirsebergs kyrka. Parkering är fritt i gatorna. Det finns även p-platser mellan kyrkan och glasmästeriet, där är det avgift hela dygnet, 8 kr tim. På nettos parkering i närheten får man inte stå efter kl 20:00.

Odlingstävlingen

Vi har reviderat reglerna för att göra det enklare och roligare att delta i MAFs odlingstävling. Grundtanken med tävlingen är att sporra till exemplarisk skötsel av våra skyddslingar, vilket ofta leder till fiskar på lekhumör.

Under 2014 kommer vi att lotta ut ett presentkort à 100 kr vid varje möte (undantaget januarimötet). Med i lottningen är de som anmält någon odling sedan förra presentkortet lottats ut. Skulle inga anmälningar inkomma kvarstår kortet och ökar på potten. Förhoppningen är att detta ska öka uppmärksamheten kring odlingstävlingen och bidra att fler anmäler sina odlingar

Sedan förra året går det bra att att e-posta eller skicka mms med bild på yngel för att anmäla sin odling. Skicka dina bilder till odlingsansvarige (Magnus) eller någon i styrelsen. Du kan också visa Magnus bilder på dina ynglen på ett månadsmöte. Du är med och tävlar om oändlig ära, pokaler, presentkort och en stor burk artemiaägg. Pokaler tillfaller de skickligaste odlarna, men andra priser lottas ut bland de som anmält odlingar så tveka inte att anmäla minsta odling (denna skribent har själv nyss anmält ett gäng guppyyngel).

Kommande aktiviteter

Våren 2016

14 januari. Månadsmöte Aquaquiz.

Vi inleder året med vår årliga aquaquiz-afton. Kom till mötet och delta i denna lättsamma lagtävling. Fjolårets vinnare håller i arrangemanget.  Det är alltid en kul tillställning med lätta såväl som svåra - och ibland knasiga - frågor!

16 januari. Köpenhamnstur.

Denna lördag är det dags att besöka akvariebutikerna i Köpenhamn. Vi försöker hinna med så många butiker vi kan. Exakt vilka som besöks bestäms under dagen av de som följer med. Föranmälan är obligatorisk och görs på januarimötet alternativt till någon i styrelsen. Kostnad för resan är 100kr per person. Vi samlas vid Jägersro för gemensam avfärd. Mer info och detaljer kommer.

31 januari. Hempristävlan.

Det är denna söndag dags att utse MAFs vackraste akvarium. Som vanligt åker representanter för MAF runt för att fotografera de deltagande akvarierna hemma hos medlemmarna. Vinnaren röstas fram av medlemmarna på kommande månadsmöte. Tveka inte att delta i denna aktivitet även om du inte tycker ditt akvarium är ett "vinnarakvarium"! Ägaren till det vackraste akvariet får en pokal och oändlig ära men den stora vinsten gör så klart alla deltagare: lättsamma och konstruktiva synpunkter och tips på hur akvarierna både kan bli ännu bättre för fiskarna och vackrare att se på. Anmälan sker på januarimötet eller till någon i styrelsen. Är det något du undrar angående hempristävlan så tveka inte att höra av dig till någon i styrelsen.

11 februari. Månadsmöte med hands-on föredrag om bakgrundsbygge.

Magnus Pettersson kommer och visar praktiskt hur du kan bygga snygga och naturtrogna bakgrunder. Magnus fantastiskt naturtrogna bakgrundsalster har gjort stor succé på våra utställningar och kan även ses på hans arbetsplats Malmö Museums Akvarium.

3 mars. Extramöte inför MAFs stora utställning i höst

Det börjar närma sig MAFs stora utställning i höst. Det är massor som behöver planeras och förberades. Tveka inte att komma ner på ett planeringsmöte, det här är ett superkul projekt där alla kan både bidra och låta sig inspireras! :)

6 mars. MAFs stora vårauktion.

Se särskild notis ovan!

10 mars. Månadsmöte: reseskildring från Yucatán.

Ronny Lundkvist håller ett föredrag och visar bilder från sina resor till Yucatán i Mexico. Ronnys specialintresse är Mexicos levandefödare. Vi som hört hans tidigare föredrag vet att vi kan förvänta oss ett underhållande föredrag om såval regionens fiskar och natur som dess kultur.

17 mars. Besök på Malmö Museums nya akvarium.

Vi får en unik guidad tur i Akvariet och bakom dess kulisser av dess kunniga personal. OBS! Endast för medlemmar, förhandsanmälan krävs.

14 april. Månadsmöte: Så får du ditt sällskapsakvarium att fungera.

Ingemar Jivhem håller föredrag på temat 'Så får du ditt sällskapsakvarium att fungera'. Ingemar arbetar till vardags på Sveriges ledande akvariegrossist Gibbon.

23 april. Västkusttur

Vi besöker västkustens - och också några av Sveriges - bästa akvarieaffärer. Självklara stopp är Åleds Akvarium, Aquazoo i Ullared samt Halmstads Zoologiska. I mån av tid besöker vi ytterligare någon affär längre norrut. Vi samåker och resan subventioneras delvis av MAF. Häng med, det är alltid superkul och detta är affärer som akvarister åker från hela södra Sverige för att besöka. Medlemsskap och förhandsanmälan krävs.

7 maj. Tur till Köpenhamnsområdets bästa dammbutiker.

MAF gör sin årliga tur till Köpenhamnsområdets  bästa butiker  för dammar, dammfisk och växter. Vi brukar på dessa turer besöka Superkoi, Neonfisken, Vand i haven och Jagro Koi, men exakt färdplan spikas gemensamt på avresedagen. Vi samåker i bilar och MAF subventionerar som vanligt bensin- och broutgifter. Medlemsskap och förhandsanmälan krävs.

12 maj. Månadsmöte: inför utställningen

Hösten 2016

8 september. Månadsmöte: inför utställningen

13 oktober. Fiskafänge i Uruguay

Richard Salmberg och Olof Blomqvist berättar och visar bilder från sin Uruguayresa där de studerat våra akvariefiskar i deras naturliga miljö. Det blir helt säkert massor av bilder från miljön både ovan och under vatten samt på vackra och intressanta fiskar och andra djur.

Vecka 44. Utställning!

MAFs 90-års jubileumsutställning på Barnens Scen i Folkets Park. Årets akvariehändelse i Sverige!

10 november. Månadsmöte: Fiskars och andra djurs färger

Johan Lindgren håller ett spännande föredrag som utgår från hans foskning om färger på fiskar och djur och varför de har de färger de har och hur det samverkar med deras livsmiljö, beteende och fortplantning.

18-22 november. Tysklandsresa

Vi gör vår traditionella resa ner till några av världens bästa och största akvarieaffärer nere på kontinenten. Den här gången har vi fått ett riktigt kanonpris av researrangören! De som medverkar som utställare på vår utställning tidigare i höst får dessutom resan rabatterad ytterligare. Det är alltid superroligt, en härlig gemenskap med massor av skratt, fisksnack, inspiration och akvariefynd på dagarna och för de som önskar nöjen på kvällarna. Vi reser i rymlig modern turistbuss och bor på trevliga hotell. Två av övernattningarna blir i kulturstaden Köln. Därifrån gör vi dagsturer till fantastiska akvarieaffärer i den delen av Tyskland och Belgien. På vägen hem övernattar vi i Hannover och tar de bästa akvarieaffärerna i den regionen. Vi åker från Malmö fredag kväll och kommer hem på tisdagen. Mer preciserat reseprogram kommer inom kort. Antalet platser är begränsat. Häng med, du kommer inte att ångra dig!

8 december. Månadsmöte.

Föredragshållare ännu ej bokad. Vi återkommer med information.

Äldre nyheter

Auktion Göteborg 2014

Precis som tidigare år använder Göteborgs Ciklidgrupp (GCG) Malmö Akvarieförenings webbsystem för registrering av auktionsgods inför deras auktion 2014-11-08.  Läs mer: Auktion GCG Göteborg 2014-11-08.

Auktion 2014

Som meddelats brevledes till alla medlemmar gick föreningens ordförande Niclas Bard oväntat bort i slutet av augusti. Med anledning av detta är den planerade auktionen 12 oktober 2014 inställd. Det chockartade beskedet om Niclas bortgång kom just när arbetet med förberedelserna inför auktionen skulle starta. Vi valde i det läget att ställa in årets auktion.

Vi återkommer som planerat med auktion våren 2015. Preliminärt datum är söndagen 2015-03-01.

Resa 2014

Missa inte chansen att besöka världens största akvarieaffär och andra stora butiker med ett enormt utbud såväl som utvalda mindre specialbutiker med sällsynta fiskar, räkor, andra djur och växter som sällan eller aldrig ses här hemma. Fynda teknik och tillbehör till bra priser. Vi besöker också den fantastiska djurparken Burger Zoo och dess fina akvarium.

Våra resor är öppna för alla akvarieintresserade och lockar deltagare från hela Norden. Följ med på några intensiva dagar fullspäckade med akvaristik och kul umgänge!

Bussen rymmer upp till 64 passagerare men hotellplatserna är begränsade så vänta inte med din intresseanmälan. I priset ingår resa i modern komfortbuss samt tre övernattningar i dubbelrum på fyrstjärnigt hotell med frukostbuffé.

Datum: Fredag-tisdag 24-28 oktober 2014. Preliminärt pris: 3300 kr.

För detaljerat program klicka här: inbjudan (PDF).

Nyfiken på hur det går till på våra resor? Läs reportaget i Ciklidbladet om en tidigare resa: Resa med MAF till världens bästa akvarieaffärer.

För mer information och anmälan ring MAFs sekreterare Anders Hinton 0709-73 70 03.

Aquatic Green Art Aquascaping Show och Discuschampionat 2014

Vi vill tacka NDSS för att vi blev inbjudna att delta på vårens Diskuschampionat. MAF gjorde dels en monter bestående av 7 akvarier av olika karaktär, samt dessutom med vår årliga Aquascapetävling Aquatic Green Art. I Aquatic Green Art deltog denna gång hela 22 mycket fina nanoakvarier. Nanoakvarierna bedömdes av Kjell Fohrman och Ole Pedersen. Domarna utsåg välförtjänt Kristian Brams mycket snygga aquascape till best in show. Bästa MAF-medlem blev Janne Johansson och han fick därmed motta vandringspriset.

Aquatic Green Art Aquascaping Show 2013

Årets AGAAS arrangerades i samarbete med Blomsterlandet Toftanäs. De utställda akvarierna höll genomgående hög kvalité och såväl arrangörer som besökare var mycket nöjda.

Auktion 2013

Malmö Akvarieförenings stora auktion 2013 slog nya rekord på flera plan. Hugade spekulanter kunde välja mellan över 700 försäljningsposter, varav ca 500 auktionsutrop och resten som fastprisposter. Vi slog nytt besöksrekord med ca 130 betalande besökare (MAF-medlemmar betalar ej inträde). De nya funktionerna med bild och beskrivningar på auktionsgodset uppskattades av köparna och bidrog tillsammans med  hög kvalité på utropen och det stora besöksantalet till att snittpriset på årets auktionsgods var 49% procent högre än vid 2012 års auktion. Trots detta fanns det massor av riktigt fina fynd att göra, men även en del rariteter som drog i väg i pris när köparna bjöd över varandra. Precis som det ska vara på auktion! Det kanske mest glädjande var att ovanligt många besökare på stående fot valde att bli nya medlemmar i MAF.   Stort tack till alla som var med och gjorde denna dag till en av årets akvaristiska hödjpunkter! Läs mer om Auktion 2013. Lista med förhandsanmält auktionsgods.

Aquascape Show 2012

Den 7-9 september var det dags för MAFs andra årliga Aquatic Green Art Aquascaping Show. Det var en utställning med fokus på små så kallade nano-akvarium, med 20 utställda akvarium. Årets show var en del av arrangemanget Blomsterfest på Lunds Botaniska trädgård. Det en lyckad utställning med många och nöjda besökare.

Auktion 2012

Auktionen 2012 blev en välbesökt succé med mängder av nöjda köpare och säljare! Du kan se listan med det som auktionerades ut här.

Jubileumsutställningen 2011

Jubileumsutställningen 2011, med nordiskt diskuschampionat och Sveriges första aquascape show, blev en succé med massor av besökare och översvallande recensioner. Det finns de som menar att detta var en av de bästa akvarieutställningarna som någonsin arrangerats inte bara i Sverige utan i hela världen!

mafshowbanner234x60

Med ett mediagenomslag i riksmedia utan like sedan Ulf Hannertz tävlade och vann i ämnet Akvariefiskar i Kvitt eller Dubbelt i SVTs då enda TV-kanal 1958 blev det dessutom utan tvekan en fantastisk fin reklam för vår underbara hobby som nådde även de som inte hade lyckan att besöka utställningen. Läs mer om utställningen här.

Alla akvarieintresserade är välkomna på våra möten!