Sälja på MAFs auktioner

Allt akvarierelaterat är välkommet till försäljning på MAFs auktioner. Du behöver inte vara MAF-medlem för att sälja eller köpa på auktionen.

Här följer lite viktig info angående att sälja på auktionen. Det är egentligen inte så krångligt, men det är ändå viktigt att alla försäljare tar del av informationen för att auktionsdagen skall flyta smidigt!

OBS!

All information om rutiner och regler vid auktioner på dessa sidor gäller de auktioner som MAF arrangerar. Andra akvarieföreningar, tex Göteborgs Ciklidgrupp använder sig av MAFs system för on-line registrering, men de kan ha andra rutiner och regler för sina auktioner. Kontrollera alltid med arrangören för att se vad som gäller på just deras auktioner.

Auktion eller fast pris

Du kan välja att sälja ditt gods på auktion eller på försäljningsbordet till fast pris.

Nytt för denna gång är att det endast kommer att vara levande djur på själva auktionen. Det kommer precis som tidigare auktioner finnas ett fastprisbord där allt möjligt akvarierelaterat kan säljas till ett fast pris.  För att undvika allt för många identiska utrop, vilket drar ner tempot och spänningen på auktionen har vi en maxgräns på högst 3 auktionsutrop av samma karaktär från en enskild försäljare. Med 'samma karaktär' menar vi utrop av samma art. Om du har fler poster av samma sort ska du sälja dessa på försäljningsbordet för fast pris.

OBS: Fiskar och andra ryggradsdjur får ej säljas till fast pris utan måste säljas på auktion. Enligt det tillstånd för auktion vi erhållit av Jordbruksverket får fiskar och andra ryggradsdjur ej ligga framme inför försäljning utan skall förvaras avskilt och detta kan vi endast tillgodose om de säljs på auktion, då vi förvarar dem 'bakom scenen' innan de ropas ut.

Foderkulturer skall sälja till fast pris.

Du betämmer själv utropspris vid registreringen av auktionsgods. Lägsta utropspris på auktionsgods är 30 kr. För det som säljs till fast pris finns inget lägsta pris.

Du anger vid förhandsregistreringen alternativt incheckningen om ditt gods ska säljas på auktion eller till fast pris.

MAF tar 25% av försäljningspriset i provision. På MAF-medlemmars gods tar föreningen ut 15% provision. Medelmsavgiften för innevarande år skall vara betald för att att den lägre provisionssatsen skall gälla. Medlemsskap kan lösas på plats.

Förhandsanmäl ditt gods!

För att kunna registrera gods måste du först registrera ett användarkonto här på vår hemsida. Följ länken uppe i högra hörnet för att registrera dig.

Du kommer att kunna redigera dina anmälningar ända fram till du ska checka in ditt gods på auktionen. Du spar massor av tid för dig själv och alla andra vid incheckingen om du har sett till att din lista med förhandsregistrerat gods stämmer med det auktionsgods du tar med dig.

Om du inte förhandsregistrerar ditt gods måste vi skriva in dina poster i datasystemet vid incheckningen. Detta tar tid och skapar köer. De som förhandsregistrerat får en snabbare och smidigare gräddfil.

Registrera hellre en post för mycket än en post för lite

Det innebär mycket extrarbete och tar lång tid för oss att registrera ej förhandsanmälda poster vid incheckningen. Det är däremot enkelt för oss att stryka eller justera en post om du inte fått med dig exakt vad du anmält. Allra smidigast går såklart incheckningen om dina förhandsregistreringar stämmer med det du checkar in på auktionsdagen.

• ID-nummer. Dina poster får ett unikt fem- eller sexsiffrigt id-nummer. Dina poster ska vara tydligt märkta med detta ID-nummer, artens/varans namn samt försäljarens namn. Du ser detta id-nummer i din godslista på registreringssidan.
  • Lista för incheckning. På sidan där du registrerar ditt auktionsgods finns en länk för att skriva ut en lista med ditt auktionsgods. Denna lista ska du ha med dig vid incheckningen på auktionsdagen. Har du inte möjlighet att själv skriva ut listan kan du få den utskriven på plats vid incheckningen, men det tar förstås lite längre tid.

Du kan lägga till och ta bort poster ända fram till du checkar in på auktionsdagen, se bara till att skriva ut en lista när du gjort dina sista ändringar. Om dina poster ändras i sista stund, efter att du skrivit ut listan, kan du göra ändringar för hand på den utskrivna listan. Dessa ändringar registrerar vi då vid incheckningen, men det tar såklart lite längre tid än om din lista stämmer med ditt gods.

Märk ditt gods tydligt!

Ditt gods ska vara tydligt märkt med id-numret du fått vid förhandsregistreringen, artens/varans namn samt säljarens namn.  Poster som skall säljas till fast pris ska vara märkta med varans pris, auktionsgods ska vara märkta med utropspris. Tänk på att märkningen måste tåla lite vattenstänk!

Består ett utrop av flera kolli, tex mer än en burk/påse med fisk, så se till att alla kolli är tydligt märkta. Kolli som hör till ett utrop skall sitta ihop på något sätt, med tejp, snöre eller på något annat sätt.

Packa ditt gods väl!

Se till att ditt gods är väl förpackat. Det är självklart extra viktigt om du säljer levande djur!

Fisk och andra vattendjur bör förpackas med minst halva volymen luft i behållaren! Använd helst burkar, tex syltburkar av glas som rymmer minst 1/2 liter, eller kakburkar av plast för större fiskar. Du kan också använda kraftiga påsar med rundade hörn, den typ av påsar du får när du köper fisk i akvarieaffären. Vanliga fryspåsar brukar inte hålla tätt och fisk kan fastna i hörnorna - sådana påsar är därför ej tillåtna.

Påsar, burkar och andra behållare måste vara tätslutande. Ta helst dubbla lager påsar om du har fisk eller andra vattenlevande djur i påsar.

Packa absolut inte fisken för tätt, dela hellre upp dem på flera påsar! Stora fiskar bör packas en och en i separata påsar. Tänk på att de ska klara en hel dag i sin påse eller burk, vilket inte är några som helst problem om du packar dem omsorgsfullt. För dig som säljer räkor är det viktigt att stoppa i en rejäl växtbit eller något annat för att räkorna ska känna sig trygga och få fotfäste.

För våra djurs skull förbehåller vi oss rätten att neka att ta emot gods som inte är väl paketerade.

Så här går det till på auktionsdagen

Ta med ditt auktionsgods, väl förpackat och tydligt märkt med id-numret från förhandsregistreringen. Glöm inte godslistan för incheckningen, enligt ovan. Se till att den stämmer med ditt gods!

Vid auktionslokalen:

1. Sök upp en incheckningsfunktionär. Denne tar emot ditt väl förpackade och tydligt märkta gods och bockar av det på din lista.
  2. Gå med din avbockade lista till registratorn, som sitter vid en dator. Registratorn markerar de avbockade posterna på din lista som incheckade i vårt datorsystem.
  3. Dina poster är nu klara för försäljning.
  4. När dina poster är sålda: Gå till registratorn som skriver ut en sammanställning över försäljningsresultatet för ditt sålda gods.
  5. Ta med denna sammanställning till kassören som har hand om utbetalningarna, där får du dina pengar. Alternativt kan pengarna hämtas ut på MAFs månadsmöte i april.
  6. Efter auktionen kommer du på Dina Sidor på malmoakvarieforening.se kunna se en sammanställning över vad dina poster sålts för.
  7. Säljaren är ansvarig för sitt gods och skall återta det om det - mot förmodan - ej skulle bli sålt.
  8. MAF ansvarar ej för gods som förkommer eller skadas under auktionsdagen. Ser du bara till att ditt gods är väl förpackat och tydligt märkt brukar inte detta vara något som helst problem.

KOM I TID TILL INCHECKNINGEN AV AUKTIONSGODS!

Auktionsgods som anländer efter utsatt sista registreringstid hamnar automatiskt sist i auktionslistan.

Välkommen!