Tidigare aktiviteter

Här kan du se exempel på tidigare aktiviteter i MAF.

Våren 2013

Våren 2013 fortsätter vi som vanligt med föredrag varje månad. Dessutom är det dags för vår traditionella bussresa ner till kontinentens bästa akvaristiska resmål: akvarieaffärer stora som ett mindre IKEA, mässor, ovanliga fiskar, djur och växter som man aldrig ser här hemma och fina offentliga akvarium. Samt inte minst fantastiskt trevligt umgänge! Resan går av stapeln 24-27 januari. Huvudattraktionen denna gång blir den stora husdjursmässan i Hannover med Nanoakvarie-, Aquascape- och Räkutställning. Häng med!

10 januari. Aqua-Quiz med Jesper Flygare.

På januaris månadsmöte upprepar Jesper sin mycket uppskattade succé från förra året;  Aqua-Quiz. Räkna med kluriga och roliga akvarierelaterade frågor i denna tävling där mötesdeltagarna tävlar i lag. Utöver denna aktivitet blir det som alltid vår vanliga tippatävling, lotteri, fika och självklart trevligt akvariemingel.

20 januari. Hempristävling.

Det är åter dags för MAFs domare att åka runt bland medlemmarna och utse föreningens vackraste akvarium. I år består dommartrion av Niclas, Joel och Daniel. Tveka inte att delta, det är ett kul sätt att få både beröm och konstruktiv kritik! Akvarierna fotograferas och resultatet presenteras med ett bildspel på årsmötet i februari. Anmäl ditt deltagande på januarimötet eller till Niclas senast 15 januari.

24-27 januari. Tysklandsresa.

Det dags för föreningens traditionella bussresa ner till kontinentens bästa akvaristiska resmål: akvarieaffärer stora som ett mindre IKEA, mässor, ovanliga fiskar, djur och växter som man aldrig ser här hemma och fina offentliga akvarium. Samt inte minst fantastiskt trevligt umgänge! Resan går av stapeln 24-27 januari. Huvudattraktionen denna gång blir den stora husdjursmässan i Hannover med Nanoakvarie-, Aquascape- och Räkutställning. Mer information och detaljerad resplan kommer inom kort här på hemsidan. Häng med!

14 februari. Årsmöte. Undervattensfilm från Venezuela. Bildspel.

Efter årsmötesförhandlingarna som brukar vara avklarade på ca 10 min kör vi ett vanligt möte. På programmet står redovisning av odlings- och hempristävlan med bildspel. Vi kommer också visa en film om "Undervattensbiotoper i Venezuela" gjord av Ivan Mikolji.  Som alltid dessutom akvariequiz, lotteri, fika och självklart trevligt akvariemingel.

3 mars. Stor auktion.

Dags för MAFs årliga auktion. Sälj och fynda allt akvarierelaterat. Det blir hundratals poster och alltid både fina fyndpriser och ovanliga rariteter där bjudgivarna trissar varandra till oanade höjder. Alltid lika kul! Alla akvarieintresserade är välkomna! Glöm inte förhandsregistrera det du tänker sälja. Mer information: Auktion 2013. Lista med förhandsregisterat auktionsgods.

14 mars. På jakt efter risfiskar - Ronny Lundkvist.

Ronny Lundkvist kåserar om sin jakt på risfiskar under fem Thailandsresor.  När Ronny håller i showen kan vi förväntas oss såväl underhållande episoder som intressanta och detaljrika fakta från fiskafängen runt om i världen. Hans kunnande är väldokumenterat genom mängder av artiklar publicerade i akvarietidskrifter runt om i världen. År 2008 tilldelades Ronny Sveriges Akvarieföreningars Riksförbunds (SARF) utmärkelse  Akvariets Oscar för sina insatser för akvariehobbyn i Norden. Som alltid på våra möten dessutom akvariequiz, lotteri, fika och självklart trevligt akvariemingel.

23 mars. Saltvattensträff.

Sjöfartsmuseet i Göteborg arrangerar saltvattensträff med korall/fragg-försäljning av hemodlat, rundtur på museets akvarium, samt några föredrag av olika saltvattensprofiler. För fullständigt program kolla i www.saltvattensguiden.se. MAF kommer att besöka träffen. Vi kommer också att besöka en del butiker på vägen. Vill du hänga på anmäl dig på mötena eller till Anders.

11 april.  En värld med killis - Anita Persson.

Anita Persson berättar om killis och hur hon går till väga för att lyckas så bra med dessa små juveler. Anita är utan tvekan en av Sveriges mesta killikännare och  skickligaste akvariefiskodlare.  Som alltid dessutom akvariequiz, lotteri, fika och självklart trevligt akvariemingel.

19-21 april. Akvariehelg med Ciklidstämma i Växjö.

Sveriges akvaristers stora happening, Ciklidstämman med Riksstämma, går denna gång av stapeln i Växjö. Till ciklidstämmorna kommer alltid akvaristiska kändisar från hela världen för att hålla föredrag. Dessutom så klart trevlig middag på lördagkvällen och annat kul akvaristiskt mingel. Dessutom arrangeras samtidigt Sveriges Akvarieförningars Riksförbunds (SARF) riksstämma med utdelning av Akvariets Oscar. För mer info se www.akvariehelg.se. MAF kommer självklart att besöka arrangemanget. Häng med!

9 maj. Sjöhästföredrag - Irene Mikrut.

Vi har bokat Sveriges mest kunniga och framgångsrika sjöhästakvarist. Irene har odlat flera arter sjöhästar och kommer nu ner till oss för att berätta om dessa udda och fascinerande fiskar. OBS detta är en preliminärbokning. I början av februari kommer vi kunna ge slutgiltigt besked på föredragshållare detta möte.

18 maj. Tur till Köpenhamnsområdets bästa dammbutiker.

MAF besöker bästa butiker Köpenhamnsområdets för dammar, dammfisk och växter: SuperkoiNeonfiskenVand i haven och Jagro Koi. Vi samåker i bilar och MAF subventionerar som vanligt bensin- och broutgifter. Förhandsanmälan krävs.

25 maj. Malmö Tropikmässa.

MAF deltar i Malmö Tropikmässa på Slagthuset.

Hösten 2013

Hösten 2013 fortsätter vi som vanligt med föredrag varje månad. Utöver våra möten närmar sig Aquatic Green Art 2013 Aquascape Show där medlemmarna ställer ut vackra nano-akvarier, tur till Köpenhamns bästa akvarieaffärer, killiutställning, akvariemässa i Köge mfl spännande programpunkter. Dessutom har förberedelserna inför Nordiska Diskussällskapets Akvariemässa i Baltiska hallen våren 2014, där MAF kommer att vara gästutställare och arrangera Aquatic Green Art 2014, börjat.

24 augusti. Kräftskiva.

MAFs årliga kräftskiva hos Anders. Alltid lika kul! Ta med familjen och så klart med dig mat och dryck och inte minst glatt humör! Förhandsanmälan krävs.

31 augusti. Den Blå Planet och Tivoli.

Vi besöker Danmarks Akvariums nyöppnade anläggning Den Blå Planet, ett av Europas största offentliga akvarium. Efter besöket på akvariet fortsätter vi som önskar till Tivoli för god mat och nöjen. Vi åker öresundståg gemensamt från Hyllie. De som kör bil kan möta upp vid Den Blå Planet. MAF sponsrar med inträdet till Den Blå Planet. Läs mer på Den Blå Planets hemsidaSydsvenskan och Sydsvenskan TV. OBS! Föranmälan krävs, anmäl dig på ett möte eller direkt till någon i styrelsen.

12 september. Bildvisning: Annorlunda akvarier.

Daniel Lindström håller i en bildvisning med de vackraste och mest annorlunda akvarierna i olika storlekar och stilar om publicerats på internet genom åren. Det är garanterat akvarier som sticker ut från mängden; någon gång stora och extravaganta men oftast fullt möjliga att genomföra även med små medel för den som är kreativ. Vi samtalar utifrån bilderna och eftersom smaken alltid är delad lär det finnas underlag för bra diskussioner. Vår förhoppning är bildvisningen ska ge inspiration och idéer att ta med hem och prova. Några riktigt avskräckande exempel kommer också att visas!

21 september. Köpenhamnstur och killiutställning.

Vi besöker denna dag de bästa akvariebutikerna i Köpenhamn med omnejd. Vi planerar besöka 6-7 butiker, däribland Planteimporten, Poppie på Österbro och Neonfisken. Exakt körschema bestäms utifrån deltagarnas önskemål. Efter affärsturen kan de som önskar besöka Skandinaviska Killisällskapets utställning på Valby medborgarhus (öppet till kl 18:00). Kostnad per person är 100 kr; MAF sponsar överstigande kostnad för broavgift och bensin för de som samåker.   Anmälan görs på månadsmötet 12 september eller till Niclas senast 18 september.

21-22 september. SKS Killiutställning.

Skandinaviska Killisällskapets utställning på Valby medborgarhus i Köpenhamn. Läs mer på www.killi.dk.

10 oktober. Föredrag: På jakt efter den stora sjöormen.

Johan Lindgren är paleontolog (forskar på fossila djur) och forskar kring detta mytomspunna förhistoriska vattenlevande djur. Det blir ett spännande föredrag med dagsfärska rön om dessa djur som en gång levde i våra hav. Detta är som ni förstår inget akvarieföredrag, men ändå med akvatisk anknytning.

26-27 oktober. Akvariehelg med fina rabatter för MAF-medlemmar

Lördag och söndag 26-27 oktober arrangerar Djurmagazinet i Löddeköpinge 'Akvariehelg'. Det har utlovats fina erbjudanden och 20% rabatt på akvariefiskar och tillbehör. De som är medlemmar i MAF får ytterligare rabatt - hela 35% rabatt på sötvattensfisk. Vi i MAF kommer att ha representanter på arrangemanget hela helgen som berättar om vår verksamhet, och det går att lösa MAF-medlemskap på plats. På plats finns även: Marinzoolog Jan-Olof Seyer från Dogman AB för att hjälpa till med problemlösning inom både söt och saltvattenakvaristik.  Saltvattenguiden som är Sveriges största sida på nätet om saltvatten berättar om sidan.  Alf och Anitas Killifiskar, köp killifiskar direkt från odlaren.  Skandinaviska KilliSällskapet svarar på frågor om Killifiskar. Mer information om erbjudanden och aktiviteter finns på Djurmagazinets Facebooksida.

27 oktober. Akvariemässa i Köge.

Akvariemässa med auktion, utställning och förenings- och fackhandelsmontrar. Förra årets akvariemässa var mycket uppskattad och i år satsar de ännu mer på försäljning, både från hobbyodlare och från företag. För mer info se www.akvariemesse.dk. MAF planerar samåkning till mässan så om du är intresserad av att besöka mässan så anmäl dig till Niclas eller på ett möte. Resekostnaden per person blir 100 kr (resten sponsrar MAF), plus 50 dkr för inträde på mässan

2 november. Tropikmässa i Malmö.

MAF kommer att delta med en monter. Anmäl dig till någon i styrelsen om du vill delta för att hjälpa till att göra reklam för föreningen.

8-10 november. Aquatic Green Art Aquascaping Show.

Tredje upplagan av MAFs årliga aquascaping show, en akvarieutställning med fokus på vackert inredda små akvarium. Tveka inte att delta! Det är ett kul och socialt sätt att sprida information om vår fantastiska hobby. Årets show kommer gå av stapeln i Blomsterlandets lokaler på Toftanäs. Hör av dig till styrelsen om du vill delta med ett akvarium eller hjälpa till med arrangemanget på något sätt.

14 november. Föredrag: 2400 liter saltvattensakvarium.

Larry Nilsson från Växjö berättar och visar bilder om sitt stora projekt; när han konverterade sitt stora ciklidakvarium till ett toppmodernt korallrevsakvarium. Vi får följa den spännande ombyggnanden och se det fantastiska slutresultatet.

28 november. Medlemskväll på Akvarietjänst.

Akvarietjänst i Malmö bjuder traditionellt in MAFs medlemmar till VIP-kväll. Som vanligt utlovas mycket förmåndliga priser på alla akvarierelaterade produkter. Akvarietjänst bjuder på fika så glöm inte anmäla er till styrelsen eller direkt till Akvarietjänst. OBS medlemsskap i MAF krävs.

12 december. Föredrag: Resa till Tanganyikasjön.

Lars Andersson från Linköping rest till de stora sjöarna i Afrika för att dyka och fotografera. Lars har vid ett tidigare mycket uppskattat besök gästat oss för att berätta och visa bilder från resor till Malawisjön. Denna gång tar han med oss till Tanganyikasjön. Räkna med ett trevligt reseföredrag om Tanganyikasjön, dess länder, folk och kulturer samt självklart fiskarna och dess biotoper. Som vanligt på MAFs decembermöte bjuder föreningen på fika med glögg, pepparkakor och lussebullar.

Våren 2014

Våren 2014 fortsätter vi som vanligt med föredrag varje månad. Utöver våra möten närmar sig Aquatic Green Art 2014 Aquascape Show, tur till Köpenhamns bästa akvarieaffärer, hempristävling där föreningens vackraste akvarium koras, auktion mfl aktiviteter. Planeringen inför MAFs resa till kontinentens bästa akvarieaffärer i höst har börjat. Häng med!

9 januari. Månadsmöte.

Vi inleder året med vår årliga aquaquiz-afton. De som håller i arrangemanget är fjolårets vinnare Erik, Magnus, Kristian och Håkan. Kom till mötet och delta i denna lättsamma lagtävling. Det är alltid en kul tillställning med lätta såväl som svåra - och ibland knasiga - frågor!

25 januari. Köpenhamnstur.

Denna lördag är det dags att besöka akvariebutikerna i Köpenhamn. Vi försöker hinna med så många butiker vi kan. Exakt vilka som besöks bestäms under dagen av de som följer med. Föranmälan är obligatorisk och görs på januarimötet alternativt till Niclas senast den 23 januari. Kostnad för resan är 100kr per person. Vi samlas 08.45 på JET macken vid Jägersro för gemensam avfärd.

2 februari. Hempristävlan.

Det är denna söndag dags att utse MAFs vackraste akvarium. Som vanligt åker en trio bestående av två domare och en fotograf runt och bedömer de deltagande akvarierna hemma hos medlemmarna. Tveka inte att delta i denna aktivitet även om du inte tycker ditt akvarium är ett "vinnarakvarium"! Ägaren till det vackraste akvariet får en pokal och oändlig ära men den stora vinsten gör så klart alla deltagare: lättsamma och konstruktiva synpunkter och tips på hur akvarierna både kan bli ännu bättre för fiskarna och vackrare att se på. Anmälan sker på januarimötet eller till Niclas senast 25 januari. Är det något du undrar angående hempristävlan så tveka inte att höra av dig till någon i styrelsen.

13 februari. Årsmöte/månadsmöte.

Denna kväll inleder vi mötet med snabba årsmötesförhandlingar. Efter dessa går vi över till att hålla normalt möte. På programmet står bildvisning från hempristävlan, prisutdelning i hempris- tippa- och odlingstävling, samt sist men inte minst reseföredraget På jakt efter Molly längs Riviera Maya, Yucatán, Mexico med Ronny Lundkvist. Som sagt en fullspäckad kväll som inte ska missas.

2 mars. Auktion.

Vi planerar att denna söndag hålla vår auktion, under förutsättning att vi får tag på en lämplig lokal.  Så fort vi får bekräftat lokal kommer föranmälan av auktionsgods att öppna här på hemsidan. Vi behöver gott om funktionärer till detta evenemang så tveka inte att ställa din hjälp till förfogande. Du som har något förslag på en lokal tveka inte att höra av dig till någon i styrelsen. En idealisk lokal har sittplatser för 200 personer, gott utrymme vid sidan av för auktionsgodsen, goda parkeringsmöjligheter mm. Följ utvecklingen angående auktionen här på hemsidan. Har vi inte fått tag på någon lokal innan februarimötet måste vi tyvärr ställa in den.

13 mars. Månadsmöte.

Denna kväll får vi fortsätta att följa Jespers intressanta reseäventyr i föredraget Vietnam III. Säkert får vi se och höra en massa spännande reseupplevelser som han tillsammans med sitt resesällskap har fått uppleva. De som sett något av Jespers tidigare föredrag vet att de alltid är både underhållande och intressanta och inte minst med massor av fantastiska bilder på fiskar och andra djur i sin naturliga miljö. Missa inte denna kväll!

4-6 april. Akvariemässa med diskuschampionat, aquascape show, räkchampionat mm

Nordiska Diskus Sällskapet NDSS arrangerar denna helg Akvariemässa på Baltiska Hallen i Malmö. Förutom utställda akvarier och fiskar blir det en mässa med olika företag och privatpersoner som säljer akvarierelaterade produkter. Olika föreningar är inbjudna att visa upp sin del av hobbyn. Utöver detta så kommer det i samband med Championatet att arrangeras Akvariehelg (f.d. Ciklidstämman) med många intressanta föredrag av både svenska och internationella föredragshållare. Dessutom kommer det att vara supé och mingelkväll. Fullständigt program går att finna på deras hemsida www.ndss.se. Där kan man också anmäla sig om man vill delta i akvariehelgens föredrag, medverka på mingel/supé samt om man vill tävla med sin diskusfisk i diskuschampionatet. MAF kommer att medverka på mässan med en föreningsmonter innehållande 7-10 akvarier av olika slag. Vi kommer också att arrangera vår Aquascape Show Aquatic Green Art 2014.

10 april. Månadsmöte.

Föredrag: Carl-Erik Andersson - Segla med albatross.
Carl-Erik Andersson berättar om de äventyr som han upplevde tillsammans med vännen Janne Larsson under tre års världsomsegling ute på de stora haven. Mer info: http://www.seglamedalbatross.com/

26 april. Västkusttur.

MAF besöker de bästa akvarieaffärerna längs västkusten: Åleds AkvariumAquazoo UllaredNols Ciklidhobby och Mal-odlaren i Alingsås. Vi samåker till en kostnad av 250 kr per person, resterande bensinkostnad sponsrar MAF.

8 Maj. Månadsmöte.

Program fastställs inom kort.

17 Maj. Trädgårdsdammstur.

MAF besöker Danmarks bästa butiker för trädgårdsdammar: SuperkoiVand i HavenNeonfisken och Jagro Koi. Vi samåker och MAF sponsrar som vanligt delvis bensinkostnad och broavgift.

Hösten 2014

Hösten 2014 fortsätter vi som vanligt med föredrag varje månad. Utöver våra möten väntar bland annat vår årliga storauktion och årets höjdpunkt: vår traditionella resa till världens största och bästa akvarieaffärer. Häng med!

23 augusti. Kräftskiva.

Traditionsenligt håller MAF sin kräftskiva Hos Anders och Marie i Käglinge. Tillställningen startar vid 16-tiden med trädgårdsaktiviteter såsom kubb och tipsrunda, vi sätter oss sedan till bords vid 18 för att festens måltid. Föreningen köper bröd, smör, ost, kaffe, kaka samt korv med bröd som nattamat. Själv tar man med sig kräftor och dricka. Anmälan sker till Anders på tel. 0709-737003 senast 20 augusti.

11 september. Månadsmöte.

På programmet står "Fisk och natur i Uruguay" med Filipe Cantera. Filipe är under större delen av året bosatt i Uruguay, som också är hans ursprungsland. Där livnär han sig sedan närmare 20 år av att arrangera fisk- fågel och reptilskådarresor. Filipe har dock tidigare under många år bott i Sverige och kommer därför hålla sitt föredrag på svenska.

27-28 september. Killiutställning i Valby medborgarhus.

Under dessa två dagar går det att beskåda killis i massor i ca 300 akvarier. All fisk kommer att auktioneras ut på söndagseftermiddagen. För mer info kika in på www.killi.dk.

9 oktober. Månadsmöte.

Irene Mikrut kommer till MAF för att hålla ett föredrag om de fascinerande kulfiskarna, som hon odlat framgångsrikt. Irene var senast hos oss förra året och höll då ett mycket uppskattat föredrag om sin andra specialité; sjöhästar.

24-28 oktober. Resa Tyskland-Belgien-Holland.

Det är äntligen dags för MAFs årliga resa där vi som vanligt besöker några av kontinentens bästa akvarieaffärer, djurparker och andra akvaristiska sevärdheter. Det är alltid lika inspirerande och fantastiskt roligt! Följ med! Se särskild notis högre upp på denna sida.

13 november. Månadsmöte: Akvariefiskodling.

Kjell Persson från Halmstad håller ett föredrag på temat Akvariefiskodling förr och nu, och kan man leva på det idag? Kjell har flera gånger hållt föredrag för oss i MAF på olika tema. Av erfarenhet från Kjells tidigare föredrag kan vi utlova såväl roliga anekdoter, heta odlingstips som livliga publikdiskussioner.

27 november. Medlemskväll hos Akvarietjänst.

Akvarietjänst i Malmö bjuder traditionsenligt in MAFs medlemmar till VIP-kväll. Som vanligt utlovas fina rabatter och mycket förmånliga priser på allt akvarierelaterat. Akvarietjänst bjuder på fika så glöm inte anmäla er till styrelsen eller direkt till Akvarietjänst. OBS medlemsskap i MAF krävs.

11 december. Månadsmöte: Jan Lyngdorff.

Akvariekändisen Jan Lyngdorff från Danmark besöker oss för att hålla föredrag och visa bilder. Jan har besökt oss flera gånger och det har alltid varit lika uppskattat. Hans föredrag har tidigare handlat om allt expeditioner för att söka efter Panamas extremt ovanliga guldgroda, biotopriktiga akvarium och okonventionell akvarieinredning. Vad föredraget kommer att handla om denna gång blir enligt Jan en överraskning. Spännande!

Våren 2015

8 januari. Månadsmöte: Akvariequiz

Som traditionen bjuder inleds året med MAFs stora  Akvariequiz   för lag. Det är en lekfull tävling där alla kan delta! Du slumpas in i ett lag och tillsammans försöker ni knäcka de kluriga frågor som förra årets vinnarlag satt samman till årets tävling. Det brukar alltid bli intressanta diskussioner kring frågorna, högljudda men skämtsamma protester mot domarens bedömningar av svaren och många skratt. Välkomna!

31 januari. Köpenhamnstur

MAF besöker Köpenhamnsregionens bästa akvarieaffärer. Vi samåker i bilar och som vanligt sponsrar föreningen en del av bensin- och brokostnaden så kostnaden per person blir 100 kr. Häng med, det är alltid lika kul! OBS. Förhandsanmälan krävs.

12 februari. Månadsmöte: Aquaponics.

Niklas Hjelm från föreningen Hemmaodlat kommer till oss för att berätta om det spännande och trendiga ämnet Aquaponics. Aquaponics har vuxit fram de senaste åren som ett hållbart sätt att kombinera fiskhållning med odling av ätbara grödor. I industriell skala odlas ofta tilapiaciklider som matfisk. Fiskarnas avföring förorenar vattnet. Detta näringsrika vatten cirkuleras kring grödornas rötter vilka tar upp föroreningarna som näring. Växterna fungerar på så sätt samtidigt som effektiva biologiska filter som renar vattnet så att fiskarna får bra vattenkvalité. En win-win med ekosystemet som grund. Niklas och andra har provat detta i mindre skala i hemmiljö och då odlat bland annat kryddväxter med rötterna i akvarievatten. Även för de som inte vill odla växter för att äta lär föreläsningen väcka intressanta tankar kring biologisk filtrering, vattenkemi, hållbarhet och akvariets ekologi. Se Niklas vardagsrumssnygga aquaponicssystem här.

26 februari. Medlemskväll hos Alf och Anita

Vi besöker traditionsenligt Alf och Anitas fina akvarieanläggning med massor av killis och annan kul fisk.  Läs mer om Alf och Anitas fiskar på deras hemsida. OBS. MAF-medlemsskap och förhandsanmälan krävs.

1 mars. Stor auktion

Det är äntligen dags för Malmö Akvarieförenings årliga stora auktion för allt akvarierelaterat. Räkna med  massor av riktigt fina fynd, men även en del rariteter som drar i väg i pris när köparna bjuder över varandra. Precis som det ska vara på auktion! Förutom auktion finns det möjlighet att sälja och köpa saker till fast pris.  All information om årets auktion hittar du här.

12 mars. Månadsmöte: Malmö Museums nya akvarium

Jesper Flygare som ansvarar för Malmö Museums nya större och mycket efterlängtade offentliga akvarium som öppnar i vår berättar om anläggningen och vad vi har att vänta oss för spännande. OBS! Detta blir första mötet i MAFs nya och större föreningslokal på Kirseberg, se ovan.

9 april. Månadsmöte: Trädgårdsdammar, koifisk och allt som hör till

Dan från Dankoi håller ett föredrag om trädgårdsdammar, koi och allt annat som hör till. Kom och bli inspirerad. Kanske är det dags att gräva en damm eller åtminstone ha en liten tunna på balkongen?

25 april. Friluftstur med MAF

Vi plockar rötter, fångar levandefoder och grillar i naturen. Vi fångar myglarver och vattenloppor som blir utmärkt levandefoder till fiskarna.  Vi åker ut till en torvmosse för att plocka fina rötter till våra akvarium. Vi ha besökt denna mosse ett antal gånger genom åren och där finns mängder av rötter i alla möjliga storlekar och former som fungerar fint i akvarium. Vi har som tidigare år tillstånd av torvbrytningsbolaget att plocka de rötter de gräver upp ur mossen så de ligger lätt åtkomliga i högar. Bara att välja och vraka! OBS. Förhandsanmälan krävs. Anmäl dig på något av våra möten eller direkt till någon i styrelsen.  Häng med på kul friluftstur!

14 maj. Månadsmöte: Tanganyikaciklider: Julidochromis, snäcklekare och andra mindre tanganyikaciklider

Joakim Asterhed, ordförande i Nordiska Ciklidsällskapet,  håller föredrag och bildvisning kring de fascinerande cikliderna från Tanganyikasjön.

16 maj. Dammtur

Vi besöker Köpenhamnsområdets bästa butiker med inriktning på trädgårdsammar. Några av de butiker vi brukar besöka varje år är SuperkoiVand i HavenDankoi och Neonfisken. Exakt program bestäms utifrån deltagarnas önskemål. OBS. Förhandsanmälan krävs. Anmäl dig på något av våra möten eller direkt till någon i styrelsen.

30 maj. Tropikmässa

MAF kommer att vara på plats med en monter på Tropikmässan på Slagthuset.  Se http://www.tropikmassan.se/ för mer information.

Hösten 2015

Hösten 2015 inleds med ett intensivt program. Ytterligare programpunkter tillkommer efterhand.

22 augusti. Kräftskiva

Denna dag är det äntligen dags för MAFs årliga kräftskiva hos Anders och Marie i Käglinge.  OBS Föranmälan krävs. Välkomna!

10 september. Reseföredrag Afrika.

Denna gång tar vi fasta på att många av MAFs medlemmar har ett brett naturintresse och föredraget har därför inte en strikt akvaristisk inriktning. Botanisten Marie Widén till oss för att visa bilder och berätta om en resa i botanikens tecken till södra Afrika. Marie har tidigare varit trädgårdsföreståndare på Lunds Universitets Botaniska trädgård och är medlem i Sydsvenska Orkidésällskapet.

24 september. Hembesök hos Joel Björnsson

Den 24 september bjuder Joel Björnsson hem alla medlemmar på en träff hemma hos honom i Södra Sandby. Joel kommer att berätta om sina resor i tropikerna och visa djur i all de former. OBS. Förhandsanmälan krävs.

8 oktober. Månadsmöte och föredrag

MAFs egen Ronny Lundquist håller föredrag och visar bilder från en av sina många fiskstudieresor i tropikerna, denna gång till Paraguay. Som alltid när Ronny håller föredrag kan vi vänta oss mängder med biotop- och miljöbilder, små, små grå fiskar och riktigt underhållande snack!

11 oktober. Stor auktion

Stor höstauktion hos MAF. Se mer information ovan.

31 oktober. Blekingetur

Vi besöker Joakim Asterheds fiskodling på Blekinge Ciklidhobby. Blekinge Ciklidhobby säljer endast via återförsäljare och vi kommer att få möjlighet att handla deras fisk via Activa Zoo i Kallinge. Vi besöker även Djurens Värld Nättraby som med sitt nya 5500-litersakvarium har Sveriges största butiksakvarium. Samling på Jägersro parkering kl 8.00 för samåkning. Anmälan senast 27/10 till  Anders på tel 0709 737003.

Länkar:
Blekinge Ciklidhobby (med lagerlista)
Activa Zoo Kallinge
Djurens Värld Nättraby

12 november. Månadsmöte och reseskildring från Venezuela

Olof Blomqvist kommer till oss och håller ett föredrag och visar bilder från sin resa till Venezuela. Venezuela är hemvist för många populära och spännande akvariefiskar som fjärilsciklider, guppy och piraya.

26 november. Medlemskväll hos Akvarietjänst

Akvarietjänst bjuder traditionsenligt in till VIP-kväll för MAFs medlemmar. Som vanligt blir det fina erbjudanden och rabatter denna kväll. Alla MAF-medlemmar är välkomna kl 19:00.

10 december. Månadsmöte och föredrag om centralamerikanska ciklider

Joakim Asterhed från Blekinge Ciklidhobby kommer till oss och håller ett föredrag om de intressanta och vackra cikliderna från Centralamerika. Joakimn har tidigare hållit föredrag om Tanganyikasjöns ciklider för oss och det var mycket uppskattat så vi bjöd på stående fot in honom igen.

Stor auktion 11 oktober 2015

Vår stora vårauktion blev en formidabel succé med massor av fina fynd och riktiga fiskrariter. Såväl antalet besökare som säljare slog rekord. Den nya lokalen fungerade fint. Med detta i ryggen har vi nu beslutat att för första gången även ha en auktion på hösten.

Räkna som vanligt med massor av riktigt fina fynd, men även en del rariteter som drar i väg i pris när köparna bjuder över varandra. Precis som det ska vara på auktion! Förutom auktion finns det möjlighet att sälja och köpa saker till fast pris.

Förhandsanmälning av auktionsgods har öppnat.

UTROPSLISTA: lista med små bilder

UTROPSLISTA: lista med stora bilder

Klicka här för en lista med förhandsanmält auktionsgods.
Klicka  här för mer information om auktionen.
Klicka här för viktig information för dig som vill sälja på MAFs auktioner.

Alla akvarieintresserade är välkomna både som säljare och köpare!

Hösten 2015

22 augusti. Kräftskiva

10 september. Reseföredrag Afrika.

24 september. Hembesök hos Joel Björnsson

8 oktober. Månadsmöte och föredrag

11 oktober. Stor auktion

Stor höstauktion hos MAF. Se mer information ovan.

31 oktober. Blekingetur

Länkar:
Blekinge Ciklidhobby (med lagerlista)
Activa Zoo Kallinge
Djurens Värld Nättraby

12 november. Månadsmöte och reseskildring från Venezuela

26 november. Medlemskväll hos Akvarietjänst

10 december. Månadsmöte och föredrag om centralamerikanska ciklider

MAFs sista möte för i år. Vi avrundar året med att dricka glögg och äta pepparkakor och lyssna på Joakim Asterhed från Blekinge Ciklidhobby som håller föredrag om Centralamerikas ciklider. Det blir också lotteri, tippatävling och tillfälle att ventilera sitt akvarieintresse med likasinnade. Joakim har tidigare hållit föredrag om Tanganyikasjöns ciklider för oss och det var mycket uppskattat så vi bjöd på stående fot in honom igen. Varmt välkomna!

Våren 2016

14 januari. Månadsmöte Aquaquiz.

Vi inleder året med vår årliga aquaquiz-afton. Kom till mötet och delta i denna lättsamma lagtävling. Fjolårets vinnare håller i arrangemanget.  Det är alltid en kul tillställning med lätta såväl som svåra - och ibland knasiga - frågor!

16 januari. Köpenhamnstur.

Denna lördag är det dags att besöka akvariebutikerna i Köpenhamn. Vi försöker hinna med så många butiker vi kan. Exakt vilka som besöks bestäms under dagen av de som följer med. Föranmälan är obligatorisk och görs på januarimötet alternativt till någon i styrelsen. Kostnad för resan är 100kr per person. Vi samlas vid Jägersro för gemensam avfärd. Mer info och detaljer kommer.

31 januari. Hempristävlan.

Det är denna söndag dags att utse MAFs vackraste akvarium. Som vanligt åker representanter för MAF runt för att fotografera de deltagande akvarierna hemma hos medlemmarna. Vinnaren röstas fram av medlemmarna på kommande månadsmöte. Tveka inte att delta i denna aktivitet även om du inte tycker ditt akvarium är ett "vinnarakvarium"! Ägaren till det vackraste akvariet får en pokal och oändlig ära men den stora vinsten gör så klart alla deltagare: lättsamma och konstruktiva synpunkter och tips på hur akvarierna både kan bli ännu bättre för fiskarna och vackrare att se på. Anmälan sker på januarimötet eller till någon i styrelsen. Är det något du undrar angående hempristävlan så tveka inte att höra av dig till någon i styrelsen.

11 februari. Månadsmöte med hands-on föredrag om bakgrundsbygge.

Magnus Pettersson kommer och visar praktiskt hur du kan bygga snygga och naturtrogna bakgrunder. Magnus fantastiskt naturtrogna bakgrundsalster har gjort stor succé på våra utställningar och kan även ses på hans arbetsplats Malmö Museums Akvarium.

3 mars. Extramöte inför MAFs stora utställning i höst

Det börjar närma sig MAFs stora utställning i höst. Det är massor som behöver planeras och förberades. Tveka inte att komma ner på ett planeringsmöte, det här är ett superkul projekt där alla kan både bidra och låta sig inspireras! :)

6 mars. MAFs stora vårauktion.

Se särskild notis ovan!

10 mars. Månadsmöte: reseskildring från Yucatán.

Ronny Lundkvist håller ett föredrag och visar bilder från sina resor till Yucatán i Mexico. Ronnys specialintresse är Mexicos levandefödare. Vi som hört hans tidigare föredrag vet att vi kan förvänta oss ett underhållande föredrag om såval regionens fiskar och natur som dess kultur.

17 mars. Besök på Malmö Museums nya akvarium.

Vi får en unik guidad tur i Akvariet och bakom dess kulisser av dess kunniga personal. OBS! Endast för medlemmar, förhandsanmälan krävs.

14 april. Månadsmöte: Så får du ditt sällskapsakvarium att fungera.

Ingemar Jivhem håller föredrag på temat 'Så får du ditt sällskapsakvarium att fungera'. Ingemar arbetar till vardags på Sveriges ledande akvariegrossist Gibbon.

23 april. Västkusttur

Vi besöker västkustens - och också några av Sveriges - bästa akvarieaffärer. Självklara stopp är Åleds Akvarium, Aquazoo i Ullared samt Halmstads Zoologiska. I mån av tid besöker vi ytterligare någon affär längre norrut. Vi samåker och resan subventioneras delvis av MAF. Häng med, det är alltid superkul och detta är affärer som akvarister åker från hela södra Sverige för att besöka. Medlemsskap och förhandsanmälan krävs.

7 maj. Tur till Köpenhamnsområdets bästa dammbutiker.

MAF gör sin årliga tur till Köpenhamnsområdets  bästa butiker  för dammar, dammfisk och växter. Vi brukar på dessa turer besöka Superkoi, Neonfisken, Vand i haven och Jagro Koi, men exakt färdplan spikas gemensamt på avresedagen. Vi samåker i bilar och MAF subventionerar som vanligt bensin- och broutgifter. Medlemsskap och förhandsanmälan krävs.

12 maj. Månadsmöte: inför utställningen

Hösten 2016

20 augusti. Kräftskiva!

Efter ett sommaruppehåll startar vi hösten med vår traditionella kräftskiva hos Marie och Anders i Käglinge för alla medlemmar och vänner. Vid fint väder startar vi redan klockan 16:00 med lite kul aktiviteter utomhus. Vid skyfall börjar vi lite senare.  Förhandsanmälan till Anders Hinton.

8 september. Månadsmöte: inför utställningen

2 oktober. Höstauktion

Fynda och hitta arter som normalt inte ses i handeln. Som säljare har du chans att sprida intresset för dina favoritfiskar och dessutom få tillbaka lite av de pengar som du har investerat i din hobby. Så tveka inte, välj ut fisk, räkor och andra djur och växter att sälja och leta igenom dina gömmor i jakt på akvarieprylar du inte behöver längre. Mer info här ovanför.

13 oktober. Fiskafänge i Uruguay

Richard Salmberg och Olof Blomqvist berättar och visar bilder från sin Uruguayresa där de studerat våra akvariefiskar i deras naturliga miljö. Det blir helt säkert massor av bilder från miljön både ovan och under vatten samt på vackra och intressanta fiskar och andra djur.

27 oktober. Medlemskväll på Akvarietjänst

Akvarietjänst i Malmö bjuder traditionellt in MAFs medlemmar till VIP-kväll. Som vanligt utlovas mycket förmåndliga priser på alla akvarierelaterade produkter. Akvarietjänst bjuder på fika så glöm inte anmäla er till styrelsen eller direkt till Akvarietjänst. OBS medlemsskap i MAF krävs.

4-6 november. MAFs jubileumsutställning.

MAFs 90-års jubileumsutställning på Barnens Scen i Folkets Park. Årets akvariehändelse i Sverige! Vi hoppas givetvis att så många som möjligt vill vara med och ställa ut sina akvarier. Anmäl ditt eller dina akvarier på något av månadsmötena.

10 november. Månadsmöte: Fiskars och andra djurs färger

Johan Lindgren håller ett spännande föredrag som utgår från hans foskning om färger på fiskar och djur och varför de har de färger de har och hur det samverkar med deras livsmiljö, beteende och fortplantning.

18-22 november. Tysklandsresa

Vi gör vår traditionella resa ner till några av världens bästa och största akvarieaffärer nere på kontinenten. Den här gången har vi fått ett riktigt kanonpris av researrangören! De som medverkar som utställare på vår utställning tidigare i höst får dessutom resan rabatterad ytterligare. Det är alltid superroligt, en härlig gemenskap med massor av skratt, fisksnack, inspiration och akvariefynd på dagarna och för de som önskar nöjen på kvällarna. Vi reser i rymlig modern turistbuss och bor på trevliga hotell. Två av övernattningarna blir i kulturstaden Köln. Därifrån gör vi dagsturer till fantastiska akvarieaffärer i den delen av Tyskland och Belgien. På vägen hem övernattar vi i Hannover och tar de bästa akvarieaffärerna i den regionen. Vi åker från Malmö fredag kväll och kommer hem på tisdagen. Mer preciserat reseprogram kommer inom kort. Antalet platser är begränsat. Häng med, du kommer inte att ångra dig!

8 december. Månadsmöte.

Föredragshållare ännu ej bokad. Vi återkommer med information.

Höstauktion 2 oktober 2016

Utropslista auktionsutrop:

Små bilder

Stora bilder

Stor akvarieauktion auktion söndag 2 oktober!
Missa inte att fynda på vårens auktion! Auktionen hålls i Oxie församlingshem, Oxie kyrkoväg 214 i Oxie, och vi beräknar att kunna starta ca 11:30. Nytt för denna gång är att det endast kommer att vara levande djur på själva auktionen. Det kommer precis som tidigare auktioner finnas ett fastprisbord där allt möjligt akvarierelaterat kan säljas till ett fast pris. Allt försäljningsgods måste förhandsanmälas här på MAFs hemsida.

Klicka här för att se aktuell lista med förhandsanmält gods. Ny poster tillkommer fram till auktionsstart.

För att förhandsregistrera ditt auktionsgods logga in uppe till höger här på sidan. Gå sedan till  Dina sidor under menyalternativet  Medlemmarnas sidor i menyn till vänster.

Information om hur det går till att sälja på våra auktioner hittar du här.

Du behöver inte vara medlem i MAF för att köpa eller sälja på våra auktioner.

Äldre nyheter

Auktion Göteborg 2014

Precis som tidigare år använder Göteborgs Ciklidgrupp (GCG) Malmö Akvarieförenings webbsystem för registrering av auktionsgods inför deras auktion 2014-11-08.  Läs mer: Auktion GCG Göteborg 2014-11-08.

Auktion 2014

Som meddelats brevledes till alla medlemmar gick föreningens ordförande Niclas Bard oväntat bort i slutet av augusti. Med anledning av detta är den planerade auktionen 12 oktober 2014 inställd. Det chockartade beskedet om Niclas bortgång kom just när arbetet med förberedelserna inför auktionen skulle starta. Vi valde i det läget att ställa in årets auktion.

Vi återkommer som planerat med auktion våren 2015. Preliminärt datum är söndagen 2015-03-01.

Resa 2014

Missa inte chansen att besöka världens största akvarieaffär och andra stora butiker med ett enormt utbud såväl som utvalda mindre specialbutiker med sällsynta fiskar, räkor, andra djur och växter som sällan eller aldrig ses här hemma. Fynda teknik och tillbehör till bra priser. Vi besöker också den fantastiska djurparken Burger Zoo och dess fina akvarium.

Våra resor är öppna för alla akvarieintresserade och lockar deltagare från hela Norden. Följ med på några intensiva dagar fullspäckade med akvaristik och kul umgänge!

Bussen rymmer upp till 64 passagerare men hotellplatserna är begränsade så vänta inte med din intresseanmälan. I priset ingår resa i modern komfortbuss samt tre övernattningar i dubbelrum på fyrstjärnigt hotell med frukostbuffé.

Datum: Fredag-tisdag 24-28 oktober 2014. Preliminärt pris: 3300 kr.

För detaljerat program klicka här: inbjudan (PDF).

Nyfiken på hur det går till på våra resor? Läs reportaget i Ciklidbladet om en tidigare resa: Resa med MAF till världens bästa akvarieaffärer.

För mer information och anmälan ring MAFs sekreterare Anders Hinton 0709-73 70 03.

Aquatic Green Art Aquascaping Show och Discuschampionat 2014

Vi vill tacka NDSS för att vi blev inbjudna att delta på vårens Diskuschampionat. MAF gjorde dels en monter bestående av 7 akvarier av olika karaktär, samt dessutom med vår årliga Aquascapetävling Aquatic Green Art. I Aquatic Green Art deltog denna gång hela 22 mycket fina nanoakvarier. Nanoakvarierna bedömdes av Kjell Fohrman och Ole Pedersen. Domarna utsåg välförtjänt Kristian Brams mycket snygga aquascape till best in show. Bästa MAF-medlem blev Janne Johansson och han fick därmed motta vandringspriset.

Aquatic Green Art Aquascaping Show 2013

Årets AGAAS arrangerades i samarbete med Blomsterlandet Toftanäs. De utställda akvarierna höll genomgående hög kvalité och såväl arrangörer som besökare var mycket nöjda.

Auktion 2013

Malmö Akvarieförenings stora auktion 2013 slog nya rekord på flera plan. Hugade spekulanter kunde välja mellan över 700 försäljningsposter, varav ca 500 auktionsutrop och resten som fastprisposter. Vi slog nytt besöksrekord med ca 130 betalande besökare (MAF-medlemmar betalar ej inträde). De nya funktionerna med bild och beskrivningar på auktionsgodset uppskattades av köparna och bidrog tillsammans med  hög kvalité på utropen och det stora besöksantalet till att snittpriset på årets auktionsgods var 49% procent högre än vid 2012 års auktion. Trots detta fanns det massor av riktigt fina fynd att göra, men även en del rariteter som drog i väg i pris när köparna bjöd över varandra. Precis som det ska vara på auktion! Det kanske mest glädjande var att ovanligt många besökare på stående fot valde att bli nya medlemmar i MAF.   Stort tack till alla som var med och gjorde denna dag till en av årets akvaristiska hödjpunkter! Läs mer om Auktion 2013. Lista med förhandsanmält auktionsgods.

Aquascape Show 2012

Den 7-9 september var det dags för MAFs andra årliga Aquatic Green Art Aquascaping Show. Det var en utställning med fokus på små så kallade nano-akvarium, med 20 utställda akvarium. Årets show var en del av arrangemanget Blomsterfest på Lunds Botaniska trädgård. Det en lyckad utställning med många och nöjda besökare.

Auktion 2012

Auktionen 2012 blev en välbesökt succé med mängder av nöjda köpare och säljare! Du kan se listan med det som auktionerades ut här.

Jubileumsutställningen 2011

Jubileumsutställningen 2011, med nordiskt diskuschampionat och Sveriges första aquascape show, blev en succé med massor av besökare och översvallande recensioner. Det finns de som menar att detta var en av de bästa akvarieutställningarna som någonsin arrangerats inte bara i Sverige utan i hela världen!

mafshowbanner234x60

Med ett mediagenomslag i riksmedia utan like sedan Ulf Hannertz tävlade och vann i ämnet Akvariefiskar i Kvitt eller Dubbelt i SVTs då enda TV-kanal 1958 blev det dessutom utan tvekan en fantastisk fin reklam för vår underbara hobby som nådde även de som inte hade lyckan att besöka utställningen. Läs mer om utställningen här.