Malmö Akvarieförenings tävlingar

Malmö Akvarieföreningar anordnar varje år flera tävlingar med akvarieinriktning. Det är ett kul och uppskattat moment i föreningsgemenskapen och dessutom ett utmärkt sätt att sporra medlemmarna att utveckla sin hobby och sprida kunskap och erfarenheter. Vinnarna får oändlig ära, små pokaler och ibland andra vinster som presentkort i akvarieaffärer. Det viktiga är dock inte att vinna utan att delta och ha kul!

MAF anordnar varje år följande tävlingar:

• Tipstävling
    På varje månadsmöte har vi en tipstävling med 12 stycken 1-X-2-frågor på akvaristiskt tema. Frågornas svårighetsgrad varierar från mycket lätta till riktigt svåra. Den som har flest rätt vinner ett presentkort i en akvarieaffär värt 200 kr. I slutet av varje år sammanställs resultatet för alla årets möten och de tre bästa får pokaler. Vinnaren får dessutom ett presentkort på 500 kr och äran att skriva frågorna till nästa års möten.
  • Odlingstävling
    I den här tävlingen gäller det att visa att man lyckas få sina skyddslingar att trivas så bra att de får välmående yngel. De tävlande får poäng efter hur svåra arterna är att odla. Vinnarna får även här oändlig ära, pokaler och presentkort. Dessutom får den som odlat flest arter, oavsett svårighetsgrad, pris. Ytterligare ett fint pris lottas ut bland de som anmält odlingar så även de som inte odlast svårast eller flest arter har chans att vinna.
  • Hempristävling
    Här tävlar man i att ha så vackra och väl fungerande akvarium som möjligt. Våra erfarna domare åker runt till medlemmarna och bedömmer de anmälda akvarierna. Akvarierna bedöms efter flera kriterier och för att man ska vinna gäller det att akvariet inte bara ser bra ut utan det måste också vara optimalt inrett för att passa fiskarnas och växternas behov.

Nationella tävlingar

Dessutom tävlar MAF på nationell nivå mot andra akvarieföreningar i Svenska Akvarieföreningars Riksförbunds (SARF) tävling Sverigemästerskapet i odling. SARF registrerar de fiskodlingar varje förening anmäler och utser varje år sveriges skickligaste förening. MAF har på senare år placerat sig mycket bra och också ibland vunnit. Se till att du anmäler dina odlingar till vår odlingsansvarige så vi kan tillgodoräkna oss dem i tävlingen. Varje guppyyngel spelar roll!