Aquatic Green Art Aquascaping Show 2012

Malmö Akvarieförenings årliga Aquatic Green Art Aquascaping Show går i år av stapeln 7-9 september. Det blir en utställning med fokus på små så kallade nano-akvarium. Årets show är en del av arrangemanget Blomsterfest på Lunds Botaniska Trädgård. Förutom akvarier och Botaniska trädgårdens permanenta sevärdheter kommer specialföreningar även att ställas ut orkidéer och dalior. Tveka inte att anmäla dig som utställare om du vill hjälpa till att sprida vår fantastiska hobby på ett kul sätt! Välkomna!

Hösten 2011 arrangerade MAF en stor jubileumsutställning med ca 100 utställda akvarium. Det blev en formidabel succé, med mängder av positiva omdömen från besökare och det gav uppmärksamhet i lokal och riksmedia som akvaristiken knappast upplevt på flera decennier. En så stor utställning arrangerar MAF dock endast var femte år.

Som en del av den utställningen arrangerade vi en nano-aquascapetävling, Aquatic Green Art, med nästan 40 deltagande nano-akvarium.  Vi avser att denna lite mindre nanoutställning ska bli ett årligt återkommande arrangemang.

Nu är datum och plats spikade för MAFs Aquatic Green Art Aquascaping Show 2012!

Vi kommer arrangera vår show som en del av det stora arrangemanget Blomsterfest på Botaniska trädgården (Botan) i Lund, 7-9 september. Blomsterfesten är ett arrangemang som anordnas av Botaniska trädgården tillsammans med bland annat Sydsvenska Orkidésällskapet. Vår aquascapeshow blir inte det enda tävlingsinslaget, då vi hört ryktas att det även kommer bli en svensk-dansk orkidélandskamp. Den 8 september blir det dessutom växtmarknad på Botan.

Du kan ställa ut och tävla i två klasser:

1. Precis som förra året har vi en nanoklass där alla deltagande akvarium är enhetliga, antingen Dennerle eller Aquatic Natures Cocoon på 20 l. Dessa två modeller är identiska. Man får lov att modifiera, bygga in och byta ut utrustningen i akvarierna hur man vill.

2. Vi kommer även ha en öppen klass där alla typer av akvarium är välkomna, oavsett storlek och form.

Deltagande är gratis. (Om jag har förstått det rätt är även inträdet för besökare gratis. Vi i MAF har inga intäkter från detta arrangemang, utan gör det enkom för att sprida intresset för vår hobby - och så klart för att det är kul att tävla under lättsamma och sociala former.)

Vi tycker detta är en fantastisk chans att visa upp akvariehobbyn, och i synnerhet aquatic gardening och aquascapinghobbyn för den växt- och odlingsintresserade allmänhet som vanligtvis besöker Botaniska trädgården, blomsterfester och orkidéutställningar! Botaniska trädgården i Lund är en del av Lunds universitet, hyser 7000 arter på en yta av 8 hektar och lockar mer än en halv miljon besökare årligen.

Tveka inte utan var med och ställ ut och tävla under lättsamma och sociala former! Både nybörjare och erfarna aquascapare är välkomna att delta! Du behöver inte vara MAF-medlem för att ställa ut

Sista anmälningsdag var 23 augusti. Om du missade anmälningsdatum men har ett akvarium som skulle passa så tveka dock inte att höra av dig till någon av oss i styrelsen så ser vi om det finns plats för ditt akvarium. Tänk dock på att utrymmet i årets utställningslokal är mycket begränsat så vänta inte för länge med din anmälan!